Dovednosti předškoláka před vstupem do školy: Co by mělo dítě umět?

Dovednosti předškoláka před vstupem do školy: Co by mělo dítě umět?

Předškolní období je klíčová fáze ve vývoji dítěte. Je to doba, kdy se dítě připravuje na úspěšný vstup do školního prostředí. Kromě psychické a citové zralosti nebo celkově připravenosti na školu je důležité, aby dítě ovládalo několik dovedností před začátkem školní docházky. Tyto dovednosti bude následně využívat a dále rozvíjet. Ptáte se: A proč je to tak důležité? Nemělo by se to dítě učit až ve škole?

Zvládnutí těchto dovedností přispívá k:

  • plynulejšímu přechodu z předškolního vzdělávání do školního systému
  • nezávislosti a samostatnosti
  • budování zdravých mezilidských vztahů (komunikace a spolupráce s učiteli, se spolužáky)
  • zvýšení sebevědomí a celkového rozvoje dítěte aj.

 

Zde uvádíme seznam klíčových dovedností:

Dítě by mělo znát základní informace jako své jméno, příjmení, bydliště, věk, (jméno rodičů, sourozenců, případně zaměstnání rodičů).

Nezbytnou součástí jsou i osvojené základní hygienické návyky do nichž patří umývání rukou, používání WC nebo smrkání.

Rozvíjení schopnosti sebeobsluhy je pro dítě klíčové. Je tím myšleno samostatné oblékání a svlékání, obouvání a zavazování tkaniček, používání zipů nebo knoflíků, ovládání příboru a schopnost samostatně se najíst.

Dítě by mělo mít základní povědomí o následujících tématech jako jsou zvířata, dopravní prostředky, dny v týdnu, různé předměty, lidské tělo, roční období atd.

Rozvoj dítěte by měl zahrnovat i schopnost orientovat se v čase (rozlišovat mezi včera/dnes/zítra/pozítří nebo ráno/odpoledne/večer) i prostoru (nezaměňovat pravá/levá nebo nahoru/dolů). 

V rámci jazykových dovedností se očekává, že dítě zvládá vyjádřit myšlenky a pocity, pokládat otázky, porozumět mluvenému, pře/vyprávět krátký příběh/pohádku, má odpovídající slovní zásobu, recitovat básničky, zpívat písničky a vyslovovat správně všechny hlásky (výjimkou je “r” a “ř”).

V určitém rozmezí je potřeba mít rozvinutou i jemnou a hrubou motoriku. Do jemné motoriky lze zařadit manipulaci s předměty, stříhání, lepení, držení tužky, kreslení (+ nakreslit čáru, vlnovku, základní geom. tvary), malování, nakreslit postavu (lidské tělo). Do hrubé motoriky zařadíme koordinaci, běh, udržení rovnováhy, skákání, házení míče a chytání míče.

Kognitivní dovednosti zahrnují schopnosti, jako je porozumění jednoduchým pokynům, soustředění na práci, rozpoznání barev, (geometrických) tvarů a velikostí, vyjmenování číselné řady do 10, spočítání předmětů do 5, porovnávání - větší a menší (více a méně), rozpoznání některých písmen a číslic a v neposlední řadě i znalost pohádek.

Z oblasti sociálních dovedností je potřeba zmínit umění spolupracovat, sdílet, porozumět základům slušného chování (pozdrav, poděkování, požádat o něco, vykání dospělým), chápat pravidla chování (i ve skupině), naslouchání nebo schopnost řešit konflikty.

V rámci sluchových dovedností se očekává, že dítě zvládá vnímat zvuky a porozumět mluvenému projevu. K těmto dovednostem také patří schopnost rozpoznat rytmus a rozeznávat jednotlivá slova a slabiky v mluveném projevu.

 

Je toho moc?

Není důvod se stresovat, pokud se vaše dítě chystá do 1. třídy a ještě neovládá vše perfektně. Stále existuje možnost vylepšování těchto dovedností prostřednictvím her a usilovné práce za podpory rodičů a učitelů.

 

Jaké hry by mohly pomoci?

Můžeme zmínit například skládání puzzle, které dobře rozvíjí vizuální vnímání. 

Na trénování paměti je perfektní pexeso.

Omalovánky, skládačky nebo stavění z lega nám mohou dobře posloužit ke zlepšení jemné motoriky. Nebo také navlékání korálků, rozepínání zipu či vhazování mincí do pokladničky.

Lze vytvořit i zvukové pexeso, které se zaměřuje na sluchové vnímání.

Kimova hra je výborná na zrakovou (vizuální) paměť, kdy si dítě má zapamatovat pár drobných předmětů.

Na říkankách a básničkách si lze trénovat rytmus nebo správné vyslovování.

Na zrakové rozlišování je vhodná aktivitka, kdy děti hledají stejné obrázky podle předlohy.

Tuto aktivitku také najdete na našem webu pod názvem “Soubor aktivit”, která je určena pro předškoláky a žáky 1. třídy.

Nicméně dejte dítěti prostor pro samostatnost a rozvoj jeho vlastního zájmu o učení. Motivujte ho a povzbuzujte k objevování světa. 

Na naší stránce se zaměřujeme na vzdělávací (výukové) materiály a volnočasové aktivitky, které pomáhají dětem se rozvíjet a zlepšovat. Zjistěte, jak můžeme pomoci vašemu dítěti připravit se na školní život.

 

A jaké aktivity/hry se osvědčily vám? Napište do komentáře.

Zpět na blog

Napište komentář